نحوه انتخاب کارت microSD مناسب برای اندروید

Post Main

نحوه انتخاب کارت microSD مناسب برای اندروید

نحوه انتخاب کارت microSD مناسب برای اندروید
آیا می خواهید فضای ذخیره سازی اضافی را به دستگاه خود اضافه کنید، اما مطمئن نیستید که در کارت microSD به دنبال چه چیزی باشید؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.
کارت های microSD زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما همه آنها با تلفن یا تبلت اندرویدی شما کار نمی کنند. وقتی بین SDHC و SDXC یا کلاس ۱۰ و UHS-I کلاس ۱ انتخاب می‌کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند مطمئن شوید بهترین را برای دستگاه و نیازهای خود انتخاب می‌کنید.

ظرفیت
اغلب با دو نوع کارت microSD روبرو می شوید – SDHC و SDXC. تفاوت بین این دو محدوده در ظرفیت هایی است که ارائه می دهند.

کارت های SDHC ظرفیتی بین ۲ تا ۳۲ گیگابایت دارند. از طرف دیگر، کارت های SDXC می توانند از ۳۲ گیگابایت تا ۲ ترابایت متغیر باشند. برای در نظر گرفتن این موضوع، یک عکس گرفته شده با یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی حدود ۷ مگابایت ارزش داده دارد. اگر یک کارت ۳۲ گیگابایتی خریداری کنید، می توانید ۴۵۰۰ یا بیشتر عکس را روی آن ذخیره کنید. (اگر از Galaxy S7 استفاده می کنید که می تواند با فرمت RAW عکس بگیرد و عکس هایی با اندازه فایل های بسیار بزرگتر ایجاد کند، این عدد متفاوت است.)

ممکن است وسوسه شوید که بزرگترین ظرفیت را انتخاب کنید، اما باید بررسی کنید که دستگاه شما از چه چیزی پشتیبانی می کند. در اینجا لیستی از انتخاب های CNET برای بهترین دستگاه های اندرویدی با اسلات کارت microSD و ظرفیت ذخیره سازی پشتیبانی شده آنها آمده است:

سرعت
هنگامی که ظرفیت کارت را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب سرعت آن می رسد. کلاس سرعت کارت شما تعیین می کند که چقدر سریع می تواند داده ها را بنویسد. وقتی با ویدیو یا عکس‌های متوالی کار می‌کنید، هر چه سریع‌تر، بهتر است.

اکثر دستگاه‌های تلفن همراه جدیدتر از سه کلاس سرعت اولیه پشتیبانی می‌کنند: کلاس ۱۰، UHS-1 کلاس ۱، و UHS-1 کلاس ۳. با برچسب I و II، که به تعیین حداکثر سرعت کارت کمک می کند. کارت های UHS-2 – که دارای یک ردیف پین اضافی هستند – در حال تولید هستند، اما تعداد محدودی از دستگاه های تلفن همراه از آنها پشتیبانی می کنند.

کارت‌های MicroSDHC و microSDXC می‌توانند هر یک از این سه کلاس باشند، زیرا ظرفیت و سرعت ارتباط مستقیمی با هم ندارند. از آنجایی که حداکثر سرعت فقط توسط برخی از تولیدکنندگان بر روی بسته بندی ارائه می شود، در اینجا حداقل سرعت ها و اهداف مورد نظر هر کلاس آورده شده است:

کلاس ۱۰: ۱۰ مگابایت بر ثانیه؛ عکس های پشت سر هم و فایل های ویدئویی تا ۱۰۸۰p.
UHS-1 Class 1: 10MB/s. ویدئو زنده و فایل های ویدئویی ۱۰۸۰p.
UHS-1 کلاس ۳: ۳۰ مگابایت بر ثانیه؛ ویدیوی زنده و فایل های ویدیویی تا ۴K.
دیدن همه عکس ها
این اطلاعات چگونه روی کارت نمایش داده می شود؟
نوع کارت MicroSD (SDHC یا SDXC) و ظرفیت (GB یا TB) مستقیماً روی کارت مشخص شده است. سه کلاس سرعت ذکر شده در بالا دارای آرم هایی برای نشان دادن حداقل سرعت خود هستند. کلاس ۱۰ حرف C با عدد ۱۰ در داخل است. UHS-1 کلاس ۱ و کلاس ۳ به ترتیب حرف U با ۱ یا ۳ در داخل هستند. در نهایت، ممکن است یک برچسب I یا II نیز روی کارت مشاهده کنید که به سرعت اتوبوس UHS اشاره دارد.
بزرگترین ظرفیت کارت SD چیست (و چقدر می توانیم بزرگ شویم؟)
مانند TARDIS، آنها در داخل بسیار بزرگتر هستند.
فضای ذخیره سازی کارت SD از ۳۲ مگابایت سال ۱۹۹۹ به ۱.۵ ترابایت امروزی به شدت افزایش یافته است. در حالی که فناوری ممکن است این میزان را به ۱۲۸ ترابایت تئوری افزایش دهد، محدودیت های اقتصادی و عملی این امر را بزودی غیرممکن می کند. در همین حال، تغییر به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی یکپارچه و ابری، در کنار فرمت‌های فیزیکی جدید مانند کارت‌های XQD و CFexpress، می‌تواند آینده ذخیره‌سازی داده‌ها را نشان دهد.

در Johnny Mnemonic، پیک سایبرپانک همنام در «آینده» سال ۲۰۲۱ به سختی می‌تواند ۳۲۰ گیگابایت داده را در سر خود جای دهد. Nintendo Switch من یک کارت microSD کوچک ۵۱۲ گیگابایتی دارد. اما چقدر می توانیم بزرگ شویم؟

بزرگترین اندازه کارت SD که می توانید بخرید چیست؟
از ژوئن ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین کارت‌های میکرو اس‌دی به‌طور گسترده‌ای که به‌صورت تجاری در دسترس هستند، یک ترابایت را بالا می‌برند. این یک جهش بزرگ از چند سال پیش است که کارت‌های SD 512 گیگابایتی پیشگامانه در نظر گرفته می‌شدند.

جالب است که ببینیم این فناوری از زمان معرفی اولین کارت SD در سال ۱۹۹۹ با چه سرعتی گسترش یافته است. در آن زمان، اولین نسخه ۳۲ مگابایت فضای ذخیره سازی ناچیز داشت. اکنون ما هزاران برابر داده های بیشتری را در یک بسته با اندازه مشابه ذخیره می کنیم.
مشخصات SDXC (SD Extended Capacity) از نظر فنی حداکثر ظرفیت ۲ ترابایت را پشتیبانی می کند. با این حال، تا زمان نوشتن این مقاله، هیچ کارت ۲ ترابایتی برای فروش وجود ندارد.

در ژوئن ۲۰۲۲، Micron یک کارت microSD 1.5 ترابایتی را معرفی کرد که در اوایل سال ۲۰۲۳ از طریق عمده فروشان در دسترس قرار گرفت. اواخر سال ۲۰۲۲، کوکسیا نمونه اولیه یک کارت microSD 2 ترابایتی را معرفی کرد.

با این حال، بزرگتر همیشه بهتر نیست. این کارت‌های با ظرفیت بالا دارای برچسب قیمت بالایی هستند که باعث می‌شود کاربران عادی کمتر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این کارت میکرون ۱.۵ ترابایتی بسیار بالاتر از مرز ۴۰۰ دلار قیمت دارد!

محدودیت اندازه نظری کارت‌های SD
کارت های SD در سه نوع اصلی عرضه می شوند: SD (تا ۲ گیگابایت)، SDHC (تا ۳۲ گیگابایت) و SDXC (تا ۲ ترابایت). اما فراتر از آن چه؟ آیا محدودیت اندازه نظری برای مقدار اطلاعاتی که این راه حل های ذخیره سازی فشرده می توانند نگه دارند وجود دارد؟

مشخصات SDUC (SD Ultra Capacity)، حداکثر ظرفیت بالقوه کارت SD و microSD را به ۱۲۸ ترابایت افزایش می دهد. SDUC از همان ضریب فرم فیزیکی کارت‌های SD قبلی استفاده می‌کند، اما از یک سیستم فایل متفاوت (exFAT) و رابط‌های گذرگاه داده متفاوت برای مدیریت این سطح بالاتر از ذخیره‌سازی استفاده می‌کند.

با این حال، از سال ۲۰۲۳، هیچ کارت تجاری SDUC در دسترس نیست. این یک چالش است که حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی را در چنین فاکتور کوچکی جمع کنیم. علاوه بر مسائل فنی، ملاحظات اقتصادی نیز وجود دارد. با توجه به هزینه بالای ساخت چنین دستگاه‌های ذخیره‌سازی متراکمی و تقاضای نسبتاً کم برای چنین کارت‌هایی با ظرفیت بالا از سوی مصرف‌کنندگان، مشخص نیست چه زمانی یا آیا شاهد عرضه کارت‌های SDUC به بازار خواهیم بود.

بعد از کارت های SD چه می آید؟
همانطور که ما از پیشرفت های چشمگیر فناوری کارت SD شگفت زده می شویم، ارزش نگاه کردن به آینده را نیز دارد. چه شگفتی های تکنولوژیکی می توانند از این دستگاه های ذخیره سازی کوچک فراگیر پیشی بگیرند؟ خوب، حتی با خواندن این مطلب، جانشینان کارت SD به روش‌های جالبی شکل می‌گیرند.

اولین انتقالی که می بینیم تغییر به سمت ذخیره سازی یکپارچه — حافظه ای است که مستقیماً روی برد مدار دستگاه لحیم می شود. این روند در قلمرو گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کاملاً مشهود است، جایی که اسلات‌های کارت SD مانند یادگارهای دوران گذشته به نظر می‌رسند. آیفون فعلی من یک ترابایت فضای ذخیره سازی دارد، بنابراین من مانند روزهایی که گوشی های ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی داشتم، برای ذخیره سازی احساس فشار نمی کردم.

اما شاید تغییر عمیق‌تر حرکت به سمت ذخیره‌سازی ابری و خدمات پخش است. با افزایش سرعت اینترنت در سراسر جهان، وابستگی به ذخیره سازی محلی کاهش یافته است. با خدماتی مانند Google Drive، Dropbox و iCloud اپل، دنیایی که فضای ذخیره‌سازی آن عمدتاً در فضای ابری است، کمتر و کمتر دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با این حال، این بدان معنا نیست که قالب فیزیکی در حال منقرض شدن است. جانشینان جدید تاج و تخت کارت SD در حال حاضر حضور خود را احساس می کنند. یک مثال بارز کارت XQD است که در دوربین های حرفه ای استفاده می شود و کارت CFexpress. این کارت‌های پرسرعت و با ظرفیت بالا برای فیلم‌برداری با وضوح بالا و عکاسی سریع ساخته شده‌اند.

و در آینده ای دورتر، ما به وعده شگفت انگیز ذخیره DNA نگاه می کنیم. این فناوری داده ها را در DNA مصنوعی رمزگذاری می کند و یک راه حل بالقوه ذخیره سازی ارائه می دهد که می تواند ظرفیت های فعلی را کوچک کند. اگرچه ممکن است این موضوع علمی تخیلی به نظر برسد، اما تحقیقات در مورد ذخیره سازی DNA در حال انجام است، اگرچه هنوز چند سالی به امکان تجاری باقی مانده است.

بنابراین، در حال حاضر، نمی‌توانیم کارت‌های SD عجیب و غریب با صدها ترابایت فضای ذخیره‌سازی را به شما توصیه کنیم. اما ما چند انتخاب عالی کارت SD و کارت microSD داریم که می توانید آنها را مرور کنید.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *