راهنمای خرید محافظ برق USB

Post Main

با افزایش کابل های usb تو هر خانه و اداری به شدت به محافط های usb دار نیاز پیدا شده است و شما اگر به مرجهی به راهنمای خرید محافظ برق USB نیاز دارید ، درست آمدید . در هر خانه و یا اداره ای قطعا وسایل گران بهای همچون لبتاب، کامپیوتر، یخچال، تلویزیون و… وجود دارد، پس باید برای حفاظت از این وسایل در مقابل نوسانات برق به فکر راهکاری بود.

راهنمای خرید محافظ برق USB
راهنمای خرید محافظ برق USB

فهرست:

چرا باید از چندراهی و محافظ برق استفاده کنیم ؟

در نظر بگیرید در محل استفاده از تلویزیون در خانه، برای استفاده از تجهیزاتی که در کنار تلویزیون استفاده می‌شوند نظیر بلندگو، پخش کننده DVD، گیرنده دیجیتال تلویزیونی، دستگاه‌های Media Streaming مجبور باشید برای استفاده یکی، دیگری را قطع کنید. یا اینکه یک شب که در خواب ناز به سر می‌برید به دلیل وقوع اتفاق غیر مترقبه‌ای در شبکه برق شهری و تغییر شدید ولتاژ برق، تمامی تجهیزات الکترونیکی خانه دچار مشکل شوند. صبح که از خواب برخواستید، هیچ کدام از تجهیزات منزلتان نظیر تلویزیون، یخچال، مایکروفر، مودم ADSL و… قابل استفاده نیستند.

محافظ و چندراهی برق می‌تواند شما را از همه این کابوس‌ها رهایی دهد.

محافظ برق USB دار
راهنمای خرید محافظ برق USB

محافظ برق چیست؟

محافظ برق یا محافظ ولتاژ دستگاهی است که در مسیر برق ورودی به دستگاه قرار می گیرد و در صورتی که برق ورودی با مشکلی(نوسانات، رعد و برق و…) مواجه شود برق را قطع می کند و دیگر نوسانات برق بر روی دستگاه تاثیری منفی نمی گذارد.

رعد و برق ها یکی از عومل ایجاد نوسان در برق است، و این نوسان به نوبه خود می تواند به وسایل برقی خانه آسیب برساند پس باید از محافظ ها برای حافظت از وسایل برقی استفاده کرد.

چرا باید از محافظ برق استفاده کرد؟

قیمت وسایل برقی بسیار گران است، و در صورت خرابی یکی از وسایل برقی مثلا یخچال، شما باید هزینه بسیار بالای را برای خرید و یا تعمیر آن بپردازید. اما آیا راهی برای محافظت کردن از این وسایل گران قیمت وجود دارد؟ بله شما می توانید با خرید محافظ برق برای یخچال، تلویزیون و یا هر وسیله برقی گران قیمت دیگر از خرابی در اثر نوسانات برق جلوگیری نمایید.

انواع محافظ برق

شناخت انواع محافظ ها برقی می تواند شما را در خرید بهترین محافظ برق که نیازتان را برطرف کند، کمک بزرگی کند پس لازم است ای بخش را به درستی مطالعه نمایید چون ما انواع محافظ های برقی را برایتان معرفی کرده ایم. تقریبا کلیه محافظ های برق یک هدف و یک نوع عملکرد را دارند، اما تنها تفاوتی که دارند، حداکثر توان خروجی و تعداد و نوع پریزها آنها است. اما به طور کلی محافظ های برقی به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • محافظ برق یخچال ها: یخچال و فریزر ها همیشه باید به برق متصل باشد، از این رو شما باید محافظی را برای یخچال یا فریزتان انتخاب کنید که از لحاظ کیفت در سطح بالای قرار داشه باشد و فاقد کلید خاموش و روشن باشد تا اشتباهی موجب خاموش شدن دستگاه نشوید.
  • محافظ برق تلویزیون و دستگاه های صوتی و تصویری: برعکس محافظ برق یخچال ها شما باید برای تلویزیون و دستگاه های صوتی و تصویری دیگر محافظی را انتخاب کنید که دارای کلید خاموش و روشن باشد تا بعد از استفاده از دستگاه بتوانید آن را خاموش کنید و در مصرف برق صرفه جوی کنید. 
  • محافظ برق پکیج و کولر گازی ها: خرید محافظ برق مناسب برای کولرگازی ها و پکیج ها بسیار اهمیت دارد زیرا در فصل تابستان امکان و فصل سرد امکان ایجاد نوسانات در برق وجود دارد پس باید برای این پکیج ها و کولر گازی ها محافظ برق مناسبی تهیه کنید.

چه کسانی باید از محافظ برق USB استفاده کنند؟

اهمیت انرژی الکتریکی را زمانی با تمام وجودتان احساس می‌کنید که قطع شود. یا زمانی که آشفته و سراسیمه به محل کارتان می‌رسید و باید در کمتر از چند دقیقه به بانک‌تان متصل شوید و حساب بانکی‌تان را بررسی کنید و متوجه می‌شوید که تمام اتصالات قبل از شما پر شده است و اکنون برای تامین برق مورد نیاز لپ‌تاپ‌تان دچار مشکل شده‌اید.

اگر شما یک انسان تمیز و مرتب هستید و از آشفتگی و به هم ریختگی سیم و کابل در منزل یا محل کارتان بر آشفته می‌شوید، اگر شما نیز همیشه کابوس نوسانات برق شهری آزاراتان می‌دهد و هر لحظه نگران هستید که ممکن است هنگام شارژ موبایل یا تبلت‌تان، آن را از دست بدهید.

اگر از خرید مبدل‌های مختلف برای آداپتور لپ تاپ، موبایل یا تبلت خسته شده‌اید.

راهنمای خرید محافظ
راهنمای خرید محافظ برق USB

اکنون وقت آن است که دست به کار شوید و این راهنمای خرید محافظ برق USB را تا انتها بخوانید و در انتها برای خانه و محل کارتان محافظ و چندراهی برق مناسب را تهیه کنید.

ملاحظات تهیه محافظ و چندراهی برق

جهت تهیه محافظ و چندراهی برق ملاحظات مختلفی را باید در نظر بگیرید. در صورتی که از این ملاحظات بی خبر باشید ممکن است امروز چندراهی تهیه کنید که پاسخگوی تمامی نیازهایتان نباشد. ملاحظاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود همه آن چیزی است که هنگام تهیه محافظ و چندراهی برق میبایست که در نظر بگیرید.


چند راهی برق می خواهید؟ یا محافظ ولتاژ؟

اولین موضوعی که باید در نظر بگیرید این است که شما چند راهی برق میخواهید یا محافظ ولتاژ؟
برای جواب به دادن به این سوال ابتدا باید فرق چند راهی برق و محافظ ولتاژ را بدانید! و سپس باید در نظر داشته باشد که این چند راهی برق یا محافظ ولتاژ را برای چه کاری میخواهید استفاده کنید؟

بعضی از چند راهی ها دارای یک محافظ داخلی نیز هستند که متشکل از یک فیوز و یک متعادل کننده جریان می باشد. متعادل کننده جریان می تواند نوسانات برق را کنترل کرده و جریان برق خروجی را پایدار کند و فیوز نیز زمانی که این نوسانات برق بیش از حد تحمل متعادل کننده باشد فیوز می سوزد و جریان برق خروجی را قطع می کند و مانع از آسیب دیدگی و سوختگی تجهیزات متصل به چند راهی راهی می شود.

اگر چند راهی برقی ویژگی های ذکر شده را داشت یعنی دارای فیوز و متعادل کننده جریان بود به آن محافظ ولتاژ برق می گویند.
از لحاظ ظاهری نیز محافظ ولتاژ برق دارای سه لامپ ال ای دی برای نمایش حالت عادی، غیر عادی و تاخیر می باشد که چند راهی برق این چراغ های ال ای را ندارد.

حال که فرق چند راهی برق و محافظ را فهمیدیم باید ببینیم آن را برای چه وسایلی می خواهیم خریداری کنیم؟
به عنوان مثال اگر برای وسایل برقی ای می خواهیم که کم آنها را به برق متصل می کنیم مثل ریسه های نورانی، پنکه های برقی و … گزینه مناسب خرید چند راهی برق است. ولی اگر برای لوازم برقی گران قیمت مثل لوازم صوتی و تصویری یا یخچال و فریز می خواهیم گزینه مناسب خرید محافظ ولتاژ برق می باشد.

تعداد پریز های چندراهی برق و محافظ ولتاژ

نکته ی بعدی ای که باید به آن توجه داشته باشید تعداد اتصالت همزمان از محافظ و چند راهی برق است.

به عنوان مثال من برای میز کامپیوتر خودم به ۶ پریز برق نیاز دارم؛ چون میخواهم همزمان لپ تاپ، تبلت، موبایل، پرینتر، مانیتور و کیس کامپیوتر را به برق وصل کنم.

در نظر گرفتن این نکته که به چه تعداد پریز برق به صورت همزمان نیاز دارید خلی مهم است زیرا این کار باعث می شود که هرگز پس از خرید چندراهی و محافظ برق آرزو نکنید که ای کاش چندراهی ای با تعداد بیشتری خروجی برق خریداری کرده بودید.

راهنمای خرید محافظ برق

جنس و مدل پریز های چند راهی برق و محافظ ولتاژ

مغزی پریز های بکار رفته در چندراهی های برق عموما یا از جنس پلی آمید می باشند یا سرامیک. فرق این دو نوع مغزی کیفیت و قیمت آنها می باشد. به این صورت که مغزی های سرامیکی از لحاظ کیفیتی بهتر از نوع پلی آمیدی، و از لحاظ قیمتی گران تر از نوع پلی آمیدی می باشند.
اگر شما به دنبال خرید یک چندراهی و محافظ ولتاژ باکیفیت هستید پیشنهاد ما به شما این است که به هنگام خرید، چندراهی هایی را انتخاب کنید که دارای مغزی سرامیکی می باشند. معمولا برند های معروف بازار جنس مغزی های پریز های بکار رفته در محصولاتشان را روی بسته بندی محصولاتشان قید می کنند.
مورد دیگری که رعایت آن باعث میشود چندراهی ای که خریداری می کنید با کیفیت تر و کارآمد تر شود، ارتدار بودن پریزهای بکار رفته در چندراهی می باشد. مزیت پریز های ارتدار این می باشد که اگر در حالت معمول سیم فاز خراب شود؛ مثلا بدنه سیم فاز خورده شده باشد، می تواند باعث اتصال شده و حتی باعث سوختن سیم کشی گردد. ولی اگر پریز برق ارت دار باشد مانع از بروز همچین اتصالاتی شده و از بروز خسارات جلوگیری می کند.
از لحاظ ظاهری فرق پریز های ارت با معمولی دو قطعه فلزی می باشد که اطراف پریز برق قرار گرفته است. 

 طول کابل چند راهی برق و محافظ ولتاژ جهت اتصال به پریز اصلی برق USB

نکته بعدی ای که لازم است هنگام خرید چند راهی برق و محافظ ولتاژ در نظر داشته این است که محل نصب چندراهی تا پریز برق شهری روی دویار چند متر فاصله دارد.

چندراهی و محافظ های موجود در بازار دارای تنوع مناسبی از لحاظ طول کابلی هستنید. پس اگر وقت بگذارید و فاصله محل نصب چندراهی تا پریز برق شهری را دقیق اندازه گیری کنید باعث می شود بعدا کوتاهی یا بلندی بیش از حد کابل چندراهی برق شما را کلافه نکند. طول کابل چندراهی های موجود در بازار از ۱.۵ متر شروع شده و تا ۱۰ متر نیز می رسد.

یک نکته ی دیگر که که خوب است از آن اطلاع داشته باشد این است که کابل چندراهی برق از دو یا سه رشته سیم تشکیل شده است که جنس این سیم ها از مس می باشد. کابل چندراهی و محافظ ولتاژ های ارتدار دارای سه رشته سیم مسی و کابل چندراهی و محافظ ولتاژ های بدون ارت دارای دو رشته سیم مسی می باشد.

میزان فاصله و فضایی لازم برای محافظ برق USB

از آنجایی که لوازم برقی از تنوع بالایی برخوردار می باشند از این رو آداپتور ها و دوشاخه هایشان نیز هر کدام به یک شکل و اندازه متفاوت می باشد. به عنوان مثال حتما برای شما نیز تا به حال فراوان اتفاق افتاده که نتوانسته‌اید از آداپتور لپ‌تاپ و مودم ADSL در کنار هم استفاده کنید. در صورتی که تمامی دستگاه‌هایی که به چندراهی متصل می‌کنید آداپتورهای نسبتا بزرگی دارند، میبایست که از ابتدا به فاصله درگاه‌های چندراهی دقت کنید.

بنابراین کافی است آداپتور و دو شاخه وسایلی که میخواهید برای آنها چندراهی یا محافظ ولتاژ تهیه کنید را مورد بررسی قرار دهید که به چه فضایی برای کنار همدیگر قرار گفتن لازم دارند و سپس اقدام به خرید کنید. البته ممکن در مواقعی سایز آداپتور شما به گونه ای باشد که مجبور شوید چندراهی یا محافظ ولتاژی با خروجی های برق بیشتر بخرید تا بتواند آداپتورتان را در کنار دیگر دو شاخه ها به برق متصل نمایید. 

محل نصب و طراحی چند راهی برق و محافظ ولتاژ

پیش از اینکه چندراهی یا محافظ ولتاژ تهیه کنید محل نصب آن را مشخض کنید. در بازار امروزه با تنوع بسیار بالایی از چندراهی ها و محافظ های ولتاژ رو به رو هستیم که هر کدام از آن ها برای کارکرد در محیط های خاصی طراحی شده اند. به عنوان مثال برخی از چند راهی ها ظریف و زیبا جهت استفاده در منزل یا شرکت شما طراحی شده اند. این در حالی است برخی دیگر از چند راهی ها از این ظرافت و زیبایی بی بهره اند و برای کار در شرایط محیطی سخت مثل کارگاه یا در فضای باز طراحی شده اند.

بدنه ی چند راهی هایی که برای داخل منزل طراحی شده اند معمولا از جنس پی وی سی (PVC) و یا پلی کرینات می باشد. یکسری از چندراهی ها با بدنه ی آلومینیومی طراحی و تولید شده اند که داخل رک قرار می گیرند و مناسب محیط های اداری و تجاری می باشند.

در صورتیکه دارای فرزند کوچکی هستید، حتما باید از چند راهی یا محافظ ولتاژی استفاده کنید که منافظ پریز های برق آن دارای محافظ باشد، تا فرزند کوچک و کنجکائ شما نتواند اشیا رسانا و خطرناکی مثل میخ، چاقو و … در منافظ پریز فرو کند.
 

محافظ برق USB
راهنمای خرید محافظ برق USB

استاندارد پریزهای برق چندراهی

در هر کشوری با توجه به سیستم برق رسانی آن کشور ممکن است پریز‌های برق نیز تفاوت داشته باشند، البته این تفاوت ممکن است به سلیقه‌های مختلف در هر کشوری نیز مربوط شود. ​همانطور که در شکل سمت چپ ملاحظه می‌کنید؛ استاندارد پریز برق کشور عزیز ما ایران مانند پریز برق کشورهای آلمان و فرانسه می باشد.

چندراهی‌های برق جهت استفاده در کشورهای مختلف طراحی و تولید می شوند. برخی قابلیت کارکرد در ایالات متحده و برخی دیگر قابلیت استفاده در اروپا را دارند. برخی از چندراهی‌ها نیز با طراحی خلاقانه و خاص قابلیت کارکرد با انواع دو شاخه‌ها یا سه‌شاخه‌ها را دارند. در صورتی که چندراهی مناسبی انتخاب کنید می‌توانید از شر مبدل‌ها رهایی یابید.

قابلیت اتصال کابل USB به چند راهی برق و محافظ ولتاژ

موضوعی دیگری که در نظر گرفتن آن باعث رضایت بیشتر شما از خرید چندراهی میشود، توجه با این مسئله است که روی چندراهی یا محافظ ولتاژ، پورت USB میخواهید یا خیر؟ 

امروز تجهیزات بسیاری وجود دارند که با کابل USB شارژ می شوند. موبایل، تبلت، هندزفری، پاوربانک، گجت های هوشمند، ریش تراش و … جزو تجهیزاتی هستند که با استفاده از پورت USB شارژ میشوند. شما اگر هنگام خرید، چندراهی یا محافظ برقی انتخاب کنید که دارای پورت USB باشد می توانید از شر حمل آداپتور موبایل یا تبلت خود خلاص شوید. مثلا تمامی محصولات اپل مثل iPhone یا iPad که با استفاده از کانکتور lightening شارژ میشوند را در نظر بگیرید؛ کافیست با خرید چندراهی USB دار فقط کابل موبایل یا دیگر وسایلتان را به پورت USB چندراهی یا محافظ ولتاژ متصل نمایید.

در نظر داشته باشید خرید محافظ ولتاژ USB دار بهتر از چندراهی USB دار است؛ به دلیل اینکه وسایل گران قیمتی مثل موبایل را در مقابل نوسانات احتمالی جریان برق مصون نگه میدارد.

خرید محافظ برق USB
راهنمای خرید محافظ برق USB

امکان خاموش و روشن کردن پریز های چند راهی برق و محافظ ولتاژ بصورت کلی یا جداگانه

یکی از نکات لازم برای خرید چندراهی برق که توجه به آن باعث افزایش طول عمر چندراهیِِ خریداری شده می شود؛ برخورداری آن از کلید قطع و وصل جریان برق می باشد.

چندراهی های موجود در بازار ایران ممکن است کلید خاموش روشن نداشته باشند، یا یک کلید برای قطع و وصل کردن جریان برق بصورت کلی برای تمامی خروجی های برق داشته باشند و در حالتی مطلوب‌تر برای هر یک از خروجی‌ها کلید جداگانه‌ای جهت قطع جریان برق داشته باشند. با توجه به نیازتان باید از بین این سه دسته انتخاب کنید.

از این جهت وجود کلید قطع و وصل بر عمر مفید چندراهی و محافظ ولتاژ می افزاید که به عنوان مثال لازم نیست که با هر بار شارژ شدن لپ تاپ آداپتور آن را از پریز برق چندراهی بکشید؛ فقط کافی است چندراهی برق را خاموش کنید. این کار باعث اصحلاک کمتر پریز های برق چندراهی، و در نتیجه بالا رفتن طول عمر مفید آن می شود.

 قابلیت محافظت از تلفن و آنتن تلویزیون

برخی از محافظ های ولتاژ دارای درگاه ورودی و خروجی برای سیم تلفن و آنتن تلویزیون هم هستند. به این صورت که از تلفن و تلویزیون خانه شما در برابر نوسانات محافظت می کنند.

شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که سیم تلفن ورودی به منزل یا محل کار شما نیز می‌تواند دچار نوسانات ولتاژ برق باشد.

به عنوان مثال ولتاژ برقی که روی سیم تلفن وجود دارد از نوع DC و حدود ۴۸ تا ۵۲ ولت است. هنگام وقوع رعد و برق کابل تلفن ورودی به خانه شما نیز می‌تواند حامل ولتاژ بالاتر از حد استاندارد باشد. این موضوع می‌تواند باعث خسارت به دستگاه تلفن شود. همچنین کابل آنتن تلویزیون یا ماهواره نیز می‌تواند به هنگام برخورد صاعقه به آنتن حامل ولتاژ برق بیش از حد شود، در این صورت اگر شما از محافظ استفاده نکرده باشید، ممکن است بر اساس میزان ولتاژ به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال صدمات جبران‌ناپذیری وارد شود.

فرق محافظ یخچال با تلویزیون؟

اگر در اینترنت سرچ ساده ای کنید به این نتیجه خواهید رسید که کاربران بین محافظ برق یخچال و محافظ لوازم صوتی و تصویری تفاوت های بزرگی قائل هستند، در صورتی که واقعا چنین نیست.

دوستان محافظ ها به طور کلی یک هدف، که محافظت از وسایل برقی است را دنبال می کنند اما برخی از آنها دارای تعداد پریز بیشتر و دکمه خاموش و روشن هستند از این رو از لحاظ نوع عملکرد با هم هیچ تفاوتی ندارند.

چند راهی برق

محافظ های برق تلویزیون و دستگاه های صوتی و تصویری باید دارای کلید خاموش و روشن کردن باشد و تعداد پریز آن نیز بیشتر باشد چون وسایل زیادی به آن متصل می شود. اما محافظ های برق یحچال نباید هیچ دکمه خاموش و روشنی داشته باشند تا هیچ گاه خاموش نشود. به طور کلی میتوان گفت تفاوت محافظ یخچال با صوتی و تصویری در تعداد پریز ها و دکمه خاموش و روشن کردن است.

راهنمای خرید محافظ برق و نکته های مهم و کاربردی

در این بخش از این پست سعی کرده ایم که نکته های مهم و کاربردی را برایتان بیان کنیم تا شما را در خریدی مطمئن و هوشمندانه یاری دهیم.

۱– تعداد پریز (اتصالات)

اولین مورد مهم تعداد اتصلات یک محافظ برق است شما باید محافظی را خریداری نمایید تا برای دستگاه های متصل به آن به تعداد کافی پریز داشته باشد. معمولا محافظ های مورد استفاده برای یخچال ها دارای ۲ پریز هستند ولی محافظ های تلویزیون ۴ تا پریز دارند و البته این به تعداد دستگاه های متصل به آن بستگی دارد.

۲ – طول کابل محافظ برق

دومین مورد مهم دیگر طول کابل محافظ برق است، شما باید سعی کنید که محافظ برقی را خریداری نمایید که طول کابل آن زیاد باشد تا شما در استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

۳ – قابلیت اتصال Usb

این فاکتور در واقع یک مزیت محسوب می شود، اما اگر محافظ شما قابلیت اتصال USB را داشته باشد می تواند بسیار مفید باشد.

۴– دکمه خاموش و روشن محافظ

اگر شما می خواهید برای یخچال خود محافظ برق تهیه کنید باید مطمئن شوید که دستگاه فاقد دکمه خاموش و روشن است زیرا یخچال باید همیشه روشن بماند. اما این قضیه برای محافظ های برق تلویزیون برعکس و این محافظ ها باید دارای دکمه خاموش و روشن باشند.

۵ – داشتن درگاه آنتن های تلویزیون

برخی از محافظ ها برای آنتن های تلویزیون نیز درگاهی را در نظر گرفته اند و این می تواند بسیار مفید و یک نکته مثبت برای آن محافظ باشد.

۶ – نشان استاندارد

درواقع داشتن نشان استاندارد می تواند یکی از مهم ترین فاکتور برای خرید یک محافظ برق عالی باشد. نکته تمامی محصولات معرفی شده در این راهنمای خرید محافظ برق نشان استاندارد را دریافت کرده اند.

۷ – جنس بدنه محافظ

یکی دیگر از فاکتور های بسیار مهم جنس بدنه محافظ برق است، شما سعی کنید که محافظی را خریداری نمایید که جنس آن بسیار محکم و ضد آتش باشد مانند حنس ABS.

۸ – داشتن گارانتی محصول

هر محصولی که گارانتی دارد می تواند قابل اعتماد باشد زیرا شرکت تولید کننده آن از کیفیت محصول خود مطمئن است.

شرکت اوریکو در هر هفته محصولات جدیدی را طراحی می کند و بعد از بررسی های صورت گرفته در بخش های مختلف کارخانه ( انجام دادن آزمایش های مور نیاز بر روی محصولات ) محصول جدید را با استاندارد های بین المللی کسب شده CE , FCC , RoHs و با کیفیتی بالا جهت عرضه در بازار های جهانی به واحد فروش ارسال می نماید .

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

۱ دیدگاه
avatar
orico ۶ شهریور ۱۴۰۲

خواهش میکنم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *