اخبار فناوری, وبلاگ

SOS چیست؟

SOS یک سیگنال کد مورس جهانی است.


SOS
چیست؟ کد SOS علامت اختصاری برای سیگنال اضطراری بین المللی در کد مورس است. این سیگنال اولین بار در یکم آوریل سال 1905 توسط حکومت آلمان در قوانین رادیویی تصویب شد. مدتی بعد، طبق دومین قرارداد بین المللی تلگراف بی سیم، یک استاندارد جهانی شد. SOS تا سال 1999 یک سیگنال بهم ریخته‌ی رادیویی دریایی باقی ماند.

آخرین اخبار

sos-orico

SOS کماکان به عنوان سیگنال بهم ریخته‌ی دیداری شناخته شده است. سیگنال بهم ریخته‌ی SOS یک توالی مداوم از سه عدد نقطه ( . ) ، سه عدد خط تیره ( – ) و سپس دوباره سه عدد نقطه است.  SOS، بر خلاف گروه‌های تلگرافی در زمینه های دیگر، باید بدون فواصل بین کلمات در نامه ارسال شود. روش صحیح رسمی برای نوشتن سیگنال، با یک خط افقی در سراسر حروف است: 

SOS نشان می‌دهد که سیگنال باید به صورت یکپارچه و نه سه کاراکتر جدا از هم دیده شود.         

ویکی پدیا

SOS مخفف چیست؟

در ساختار کد مورس جهانی، سه نقطه یعنی حرف S و سه عدد خط تیره به معنی حرف O است. همانطور که پیداست این سیگنال بهم ریخته به شکل SOS در می‌آید. در اصطلاحات مدرن و جدید، SOS یک سیگنال رویه‌ای مورس است و راه رسمی برای نوشتن آن، قرار دادن 3 بار بر روی کلمه‌ی SOS است­.

در استفاده های بسیاری، یک کلمه برای گفتن عباراتی چون  “Save Our Ship” یا “Send Out Succour” و یا “Save Our Soul” که به ترتیب به معنی” کشتی مارو نجات دهید! کمک بفرستید! ما را نجات دهید!!!!” است.

معنی SOS چیست؟

SOS یک کلمه انتخابی برای ترکیب سیگنال‌های کد مورس است که همانطور که در بالا ذکر شد ترکیب سیگنال ” … — … ” به معنی SOS است و این کلمه اختصار کلمات دیگری ندارد.

SOS عمدتاً در تلگراف رادیویی استفاده می شود، اما می‌تواند بدون توجه به رسانه سیگنال به عنوان یک سیگنال اضطراری مورد استفاده قرار گیرد و استفاده شود. ارسال این سیگنال با روشهای دیگر هم آسان است، مثلاً با سوت یا لامپ.

تاریخچه

در کنفرانس بین المللی رادیو در برلین در سال 1906، آلمانی ها SOE را به عنوان یک سیگنال اضطراری پیشنهاد کردند. این سیگنال قبلاً در آلمان به عنوان یک تماس عمومی پذیرفته شده بود. در آن زمان حرف E خیلی کوتاه در نظر گرفته می‌شد (یک نقطه در کد مورس)، سیگنال ریتمیک‌تری به عنوان استاندارد بین المللی پذیرفته شد، با سه کاراکتر کوتاه، سه کاراکتر بلند و سه کاراکتر کوتاه.  این سیگنال در 1 ژوئیه 1908 مورد استفاده قرار گرفت.

علیرغم این نظریه رایج که SOS مخفف Save Our Souls است، SOS به معنای چیزی نیست، بلکه به گونه‌ای ایجاد شده است که در صورت بروز تصادف تا حد امکان سیگنال‌دهی شود (این عبارت اصطلاحاً یک قانون پشتیبان و حافظه است). در سال 1908 ، SOS جایگزین سیگنال اضطراری قبلی CQD شد. 

این افسانه که تایتانیک اولین کشتی بود که از سیگنال استفاده کرد احتمالاً از این واقعیت ناشی می‌شود که بریتانیایی‌ها با سیگنال‌های اضطراری بسیار محافظه کار بودند و جک فیلیپس اپراتور تلگراف به طور متناوب CQD و SOS را در طول سقوط تایتانیک ارسال می‌کرد. اگرچه این اولین باری نبود که از علامت SOS استفاده شد، اما ممکن است آخرین باری باشد که از CQD استفاده شده است. در سطح بین المللی، تصمیم گرفته شد که SOS تنها سیگنال اضطراری از طریق کد مورس باشد.

 به مرور زمان پیشرفت‌هایی در سیگنال های بهم ریخته‌ی کد مورس صورت گرفت. برای مثال در لندن یک کد با نام TTT (- – -) بوجود آمد که بدلیل فضای خالی بین خط تیره ها با حرف O (—) اشتباه گرفته نمی‌شود. این سیگنال که به نام “سیگنال امنیت” نامیده شد برای اعلام وضعیت امن کشتی ها قرار داده شده بود.

همینطور در جنگ جهانی دوم تعداد زیادی از این کدها بوجود آمد. کدهایی نظیر SSS (مورد حمله قرار گرفته توسط زیردریایی) ، کد RRR (مورد حمله قرار گرفته توسط مهاجم روی سطح آب) ، کد QQQ (مورد حمله قرار گرفته توسط مهاجم ناشناخته) کد AAA (مورد حمله قرار گرفته توسط هواپیما) و … بوجود آمدند.

برای مثال یک عبارت که بصورت کد مورس زیر است را ملاحظه کنید:

 SOS SOS SOS (urgent distress call follows) DE (from) GBTT GBTT GBTT (call sign of the Queen Elizabeth 2 radio room, repeated 3 times) QUEEN ELIZABETH 2 (name of ship) PSN (position is) 49.06.30 N (north), 04.30.20 W (west). (Ship is) ON FIRE, (crew) ABANDONING SHIP AR (end of transmission) K (reply, anyone)

کشتی‌ها و ایستگاههای ساحلی معمولا نیاز داشتند که در هر ساعت دوبار به سیگنال های با اولویت گوش دهند. با این حال تعداد زیادی از کشتی های تجاری فقط یک یا دوتا اپراتور رادیویی داشتند.

در صورتی که وقتی اپراتور سر پست خودش نبود نمی‌توانست سیگنال‌ها رو دریافت کند. سرانجام تجهیزاتی اختراع شدند که اپراتورهایی که سرپست خودشون نیستند با یک آلارم به آنها هشدار می‌دهند که به جایگاه خود برگردند.

این سیستم هر چهارثانیه یک بار، 12 عدد خط تیره به اپراتور رادیویی کشتی ارسال می‌کرد. این عمل باعث می‌شود که بصورت اتوماتیک آلارم به صدا درآید و اپراتور به جایگاه خود برگردد.

قابلیت SOS در محصولات اوریکو

این قابلیت را شما می توانید در برخی از محصولات شرکت اوریکو ایران ببینید. محصولاتی مانند:

با استفاده از این کالاها می توانیم در مواقع ضروری با دریافت یک کد مورس از پاوربانک، مکان و موقعیت آن را شناسایی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.