meta یا فیسبوک

Post Main

فیسبوک نام خود را به Meta تغییر داد. این تغییر با هدف ایجاد نسل بعدی اینترنت موسوم به "metaverse" که شامل واقعیت مجازی  ....

مدتی است که شایعاتی مبنی بر تغییر برند فیسبوک می‌شنویم. بالاخره این اتفاق افتاد. فیسبوک نام خود را به Meta تغییر داد. این تغییر با هدف ایجاد نسل بعدی اینترنت موسوم به “metaverse” که شامل واقعیت مجازی  (VR)، واقعیت افزوده (AR) و زیرساخت دیجیتال با پشتیبانی از فناوری‌های غیرمتمرکز مانند ارزهای دیجیتال و بلاک چین است.

آخرین اخبار

آیا فیسبوک منتفی شده است؟

meta
مارک زاکربرگ

وب سایت اصلی و اپلیکیشن فیسبوک همچنان به عنوان یک شبکه اجتماعی همچنان باقی خواهند ماند. با این حال، متا از سایر ویژگی‌های خود مانند اینستاگرام، واتس اپ، مسنجر و فیس بوک همچنان پشتیبانی می‌کند. برند Oculus virtual reality  در حال انقراض است، زیرا متا ویژگی‌های Oculus virtual reality  مانند هدست VR Quest 2  را در برنامه خود برای ایجاد متاورس گنجانده است.

کمپانی فورد از واقعیت مجازی برای نمایش موستانگ Mach-E جدید خود استفاده می‌‎کند.

Meta از قبل یک حساب توییتر و یک صفحه فیسبوک ایجاد کرده بود که جزئیات این تغییرات را در آنها توضیح می‌داد.

این کار شبیه به کاری است که گوگل با ایجاد شرکت آلفابت انجام داد تا اهداف بزرگتر این شرکت را فراتر از جستجوی گوگل و سایر محصولات با برند گوگل در بر گیرد.

متاورس چیست؟

فیسبوک

متاورس یک اصطلاح نسبتاً جدید است که در رمان علمی تخیلی دهه ۹۰ “Snow Crash” رایج شد. در این کتاب، انسان‌ها در دنیای دیستوپیایی زندگی می‌کنند که در آن مردم به جای دنیای مجازی، دنیای واقعی را ترک می‌کنند. مارک زاکربرگ در مصاحبه‌ای با Verge اظهار داشت که متاورس آینده‌ی اینترنت است. در جالی که ما عمدتاً از طریق گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی با سایر کاربران اینترنت تعامل داریم، زاکربرگ آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن ما با آواتارهای سه بعدی خود در دنیایی کاملاً شناور تعامل می‌کنیم.

به نظر می رسد مارک زاکربرگ و شرکت جدید متا می‌خواهند مفهوم رسانه‌های اجتماعی را به تصورات ذهنی خود برسانند و به دیگران این امکان را می‌دهند که نسخه‌های کاملا دیجیتالی خود را در یک آرمانشهر مجازی بسازند. از بسیاری جهات، این شبیه کاری است که اپیک گیمز در بازی Fortnite انجام داده است و  بیش از هر کار دیگری تاکنون موفق شده است.

با این حال، شرح دقیق یک متاورس به طور کامل در یک واقعیت مجازی باقی نخواهد ماند. همچنین مفهوم تعامل دیجیتال با جسم فیزیکی را به طور طبیعی در بر می‌گیرد.

برنامه ریزی meta برای انجام این کار چگونه است؟

در بخش نرم افزاری، متا در حال ساخت پلتفرمی به نام Horizon است.  Verge آن را به عنوان ” part Minecraft meets Roblox ” با یک ابزار همکاری نیز توصیف می کند. با توجه به اینکه Minecraft و Roblox هر دو بازی‌هایی از نوع sandbox هستند که به کاربران خود اجازه می‌دهند تقریباً هر چیزی را که می‌خواهند بسازند، منطقی است. (مانند: ساخت یک گوشی هوشمند در داخل Minecraft)

از نظر سخت افزاری، متا از ترکیب دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده خواهد کرد. طبق ویدیوی پخش شده از شرکت متا، این شرکت در حال کار بر روی هدست جدیدی با نام Project Cambria است. زاکربرگ در زمان اعلام تغییر نام این موضوع را مطرح کرد. 

طبق آخرین گزارش‌ها، این یک هدست واقعیت ترکیبی سطح بالا است که اجزای مجازی را روی دنیای واقعی قرار می‌دهد. همچنین دارای ردیابی کامل صورت و چشم است تا عبارات آواتار شما را بهتر منعکس کند.

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

متا همراه با پروژه کامبریا، روی یک عینک AR به نام Nazaré نیز کار می‌کند. بنظر زاکربرگ این همان چیزی است که امروز به اندازه تلفن‌های هوشمند در همه جا رایج خواهد شد. Nazaré بیشتر شبیه عینک‌های معمولی است که پوشش‌های دیجیتال را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. این نیز مشابه عینک AR است که شایعه شده است اپل در حال ساخت آن است.

همچنین یک حساب واحد و یکپارچه به همراه حساب‌های جداگانه فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام وجود خواهد داشت. بدین ترتیب، اگر نمی‌خواهید از فیس بوک استفاده کنید، برای ورود به متاورس مجبور به داشتن یکی از آنها نیستید. همچنین از نظر فنی که برای استفاده از دستگاه Oculus نیازی به ثبتنام در فیسبوک نخواهید داشت. این موضوع در سال های اخیر یک مشکل بود.

آیا فیسبوک در تلاش برای فاصله گرفتن از انتقادات مطبوعات است؟

احتمالا این مساله منتقدانی نیز دارد و این مساله دور از انتظار نیست. زاکربرگ در مصاحبه‌ای با Verge تلاش کرد تا این تغییر نام تجاری را از رسانه‌های خبری دور نگه دارد.

زاکربرگ ادعا کرد که فرآیند تغییر نام تجاری خیلی زودتر از نشر اخبار فعلی شروع شده است. وی ادامه داد که ایجاد ارتباط با رسانه‌های خبری”مسخره” است و “جایی نیست که بخواهید نام تجاری جدید را در آنجا معرفی کنید.”

با این حال، مدیران meta همچنان باید با انتقادات فعلی دست و پنجه نرم کنند.

 در هر صورت، ایجاد یک جهان دیجیتال متفاوت، که به مردم امکان خرید و فروش در یک سیستم ناشناس را می‌دهد و در عین حال به آنها اجازه می‌دهد با استفاده از آواتارهای سه بعدی تعامل داشته باشند، ممکن است تأثیر فیسبوک فعلی را تشدید کند.

بدیهی است هدف متا در سال‌های نخست، توسعه متاورس است تا بتواند جایگزین اینترنت فعلی شود. این شرکت با تغییر نام تجاری در تلاش است تا آینده ای پیشرفته بسازد. امروزه با ترویج فناوری‌هایی مانند ارزهای دیجیتال و NFT، جالب است که متا چگونه می‌تواند برای ساختن فردای خود از این اهرم‌ها استفاده کند.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

۲ دیدگاه
avatar
لاله ۱۳ آبان ۱۴۰۰

مقاله جالبی بود از شما بابت زحماتتون ممنونم

    avatar
    hadis ۱۳ آبان ۱۴۰۰

    خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *