تقویت سیگنال وای فای مودم

Post Main

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با وای فای دارند نوسان داشتن آن است. سرعتِ امروز شما ممکن است تفاوت بسیاری با سرعت دیروز و روز قبل از آن داشته باشد و یا اصلاً آن سرعتی نباشد که ارائه دهنده تبلیغ کرده است. عوامل بسیار زیادی در سرعت وای فای دخیل هستند به همین دلیل تقویت سیگنال وای فای مودم به کاری دشوار تبدیل می‌شود. بهتر است پیش از اقدام به خرید مودم و یا تغییر ارائه دهنده اینترنت، اقدامات زیر را برای بهبود وای فای انجام دهید.

تقویت سیگنال وای فای مودم

تقویت سیگنال وای فای مودم

روتر یا مودم را جابه جا کنید

برد یک شبکه معمولی وای فای معمولاً خانه را بطور کامل پوشش نمی دهد. فاصله از روتر و موانع فیزیکی میان دستگاه ها و روتر شما، قدرت سیگنال را تحت تاثیر قرار می دهد. جابه جایی روتر پهن باند وای فای یا یک دستگاه مودم ، مستقیماً برد سیگنال آن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث تقویت سیگنال وای فای شود.

چه باید کرد: قرار دادن روتر در مکان های مختلفی که عاری از موانع فیزیکی و تداخل رادیویی هستند را آزمایش کنید. این دو مورد، متداول ترین محدودیت های تجهیزات وای فای هستند. موانع متداول سیگنال وای فای در مکان های مسکونی، شامل دیوارهای آجری و قطعات فلزی بزرگ، مایکروفرها یا تلفن های بیسیم روشن هستند. برخی اوقات، تنها بالابردن ارتفاع روتر، برد را بهبود می دهد زیرا بسیاری از موانع در کف اتاق یا تا ارتفاع کمر قرار دارند.

فرکانس و شماره کانال وای فای را تغییر دهید

تداخل وایرلس همچنین ممکن است توسط شبکه های وای فای همسایه ایجاد شود که از همان کانال رادیویی وای فای استفاده می کنند. تغییر کانال وای فای روی دستگاه شما می تواند این تداخل را از میان ببرد و توان کلی سیگنال را بهبود دهد.

تقویت سیگنال وای فای مودم

تقویت سیگنال وای فای مودم

تمام روترها دارای باند ۲.۴ گیگاهرتز هستند، اما اگر یک روتر دوبانده داشته باشید که هم باند ۲.۴ و هم ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی کند، احتمالاً تداخل کمتری را در باند ۵ GHz تجربه می کنید زیرا افراد کمتری دارای مودم ها دوبانده هستند و از این فرکانس استفاده می کنند. تعویض باند روتر، بسیار ساده و کافی است به قسمت تنظیمات وایرلس بروید.

چه باید کرد: وبسایت تولیدکننده روتر یا دفترچه راهنمای آن را ملاحظه کنید.

به روزرسانی Firmware روتر

تولیدکنندگان روتر، نرم افزار خود را بهبود می دهند و آپدیت های Firmware را جهت پیشرفت محصولات خود ارائه می دهند. باید فیرم ور روتر را به جهت امنیت و بهبودهای دیگر، مرتب آپدیت کنید حتی اگر مشکلی با روتر خود ندارید.

چه باید کرد: برخی روترها فرایند به روزرسانی خودکار دارند، اما بیشتر مدل های قدیمی از شما می خواهند تا آپدیت جدید را پیدا و از سایت تولیدکننده دانلود کنید.

تعوض آنتن های جداشونده روتر/مودم:

آنتن های وای فای موجود در بیشتر تجهیزات شبکه خانگی، سیگنال های رادیویی را به خوبی آنتن های موجود در بازار دریافت نمی کنند. به همین جهت بیشتر روترهای مدرن دارای آنتن های جداشدنی هستند.

چه باید کرد: به روزرسانی آنتن های روتر خود را به آنتن های قوی تر مد نظر قرار دهید. برخی تولید کنندگان روتر، آنتن های با بهره بالا را در محصولات خود تبلیغ می کنند، اما این آنتن ها اکثراً روی مدل های گران عرضه می شوند لذا حتی آنها نیز می توانند از به روز رسانی آنتن بهره ببرند. همچنین آنتن Directional یا جهتی را نیز در نظر بگیرید، که وقتی که روتر شما در انتهای منزل قرار دارد، سیگنال ها را به یک جهت خاص و نه همه جهت ها، ارسال می کند که منجر به تقویت سیگنال وای فای در آن جهت خاص می شود.

اضافه کردن یک تقویت کننده سیگنال

تقویت کننده های دو جهتی، سیگنال وایرلس را هم در جهت انتقال و هم در جهت دریافت، تقویت می کنند که نکته ای مهم است زیرا  اتصال وای فای، یک اتصال رادیویی دو طرفه است.

چه باید کرد: یک تقویت کننده سیگنال وای فای (که برخی اوقات سیگنال بوستر نامیده می شود) را در مکانی که آنتن معمولاً متصل می شود، به روتر، اکسس پوینت یا مودم اضافه کنید.

یک اکسس پوینت وایرلس را امتحان کنید

شرکت های تجاری گاهی اوقات اکسس پوینت های وایرلس (AP) متعددی را برای پوشش ساختمان های اداری بزرگ استفاده می کنند. بیشتر منازل از داشتن یک AP بهره نمی برند، اما در یک مجتمع مسکونی بزرگ می توان از این دستگاه استفاده کرد. اکسس پوینت به پوشش اتاق های گوشه خانه که دور از روتر قرار دارند یا قسمت های بیرونی کمک می کند.

چه باید کرد: اضافه کردن یک اکسس پوینت به شبکه خانگی نیازمند اتصال آن به روتر یا مودم اصلی است. یک روتر پهن باند ثانویه را نیز می توان اغلب به جای اکسس پوینت های معمولی استفاده کرد زیرا بسیاری از روترهای خانگی یک حالت “اکسس پوینت” مختص این هدف ارائه می کنند.

تقویت سیگنال وای فای مودم

استفاده از اِکستندر (توسعه دهنده) وای فای

یک اکستندر وایرلس، Range Extender یا توسعه دهنده ابزاری مفید و سودمند برای افزایش محدوده پوشش شبکه وایرلس و تقویت سیگنال وای فای است که در منازل و ادارات متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. اکستندر ها بر اساس برند و نوع کاربرد، داده های تحت شبکه را به صورت سیمی یا وایرلس دریافت و پس از تقویت سیگنال به سمت دستگاه های کلاینت منتقل می کنند. مشتریانی که از روتر یا AP اصلی خیلی دور هستند می توانند به واسطه توسعه دهنده به آن شبکه وایرلس محلی متصل شوند. گزینه دیگر به جای توسعه دهنده وای فای، شبکه مش است که از دستگاه های شبیه روتر در هر اتاق برای ارائه وایفای در همان اتاق استفاده می کند.

چه باید کرد: یک توسعه دهنده وای فای خریداری کنید و طبق دستورالعمل آن را نصب کنید.

ابزار QoS یا کیفیت سرویس را امتحان کنید

هنگامی که افراد متعددی از یک اتصال وای فای استفاده کنند، فناوری QoS یا Quality of Service وارد بازی می شود. ابزار QoS میزان پهنای باند مصرفی اپلیکیشن ها را محدود می کند. می توانید مشخص کنید کدام نرم افزارها و سرویس ها اولیت داشته باشند و حتی اولویت های محتلفی را برای زمان های مختلف روز تعیین کنید. QoS از افت کیفیت استریم ویدیوی شما هنگامی که همه افراد منزل فایل دانلود می کنند یا همزمان بازی ویدیویی انجام می دهند، جلوگیری می کند. آن ها همچنان می توانند به دانلود فایل یا بازی مورد نظر بپردازند اما فقط با سرعتی کمتر، تا شما از فیلم خود لذت ببرید.

چه باید کرد: تنظیمات QoS را تغییر دهید، که معمولاً در تنظیمات پیشرفته روتر قرار دارد. ممکن است که حتی تنظیمات بازی یا چندرسانه ای را در آن مشاهده کنید که پهنای باند را برای این اپلیکیشن هایی خاص، اولویت بندی می کنند.

توجه: انتظار نداشته باشید که این ابزار مفید را در مودم یا روترهای قدیمی پیدا کنید. اگر نمی توانید این تنظیمات را پیدا کنید، روتر شما احتمالاً به آپدیت نیاز دارد.

 روتر کهنه را کنار بگذارید

درست مثل هر زمینه دیگر تکنولوژی، تولیدکنندگان تجهیزات، محصولات خود را بهبود می دهند. اگر از یک روتر برای چندین سال استفاده کرده اید، تنها با خرید یک روتر نسل جدید پیشرفت های چشمگیری مشاهده می کنید. استاندارد فعلی برای روترها ۸۰۲.۱۱ac است و ۸۰۲.۱۱ax در حال جا افتادن است. اگر یک روتر با استاندارد ۸۰۲.۱۱g یا ۸۰۲.۱۱b دارید، نمی توانید انتظار زیادی از آن داشته باشید. حتی روترهای سریع تر ۸۰۲.۱۱n نیز نمی توانند با استاندارد جدید ac رقابت کنند.

چه باید کرد: یک روتر جدید خریداری کنید که با استانداردهای فعلی کار کند.

تست سرعت انجام دهید

برای شروع بهتر است مطمئن شوید که سرعت وای فای شما طبیعی است، بنابراین با تست سرعت شروع کنید. برای آزمایش سرعت اینترنت می‌توانید از سایت speedtest.net یا fast.com استفاده کنید. اگر پس از چند بار آزمایش با سرعت‌های بسیار پایین و غیر معمول مواجه شدید، احتمالاً مشکل از ارائه دهنده اینترنت شماست و بهتر است با آن‌ها تماس بگیرید.

تقویت سیگنال وای فای مودم

به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل شوید

اگر روتر وای فای شما از نوع دوبانده یا سه بانده است، می‌توانید به جای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل شوید. بسیاری از دستگاه‌های خانه هوشمند مثل آیفون های تصویری و اسپیکرهای هوشمند به فرکانس ۲.۴ متصل می‌شوند که سرعت کمتری دارد. اما بسیاری از لپ تاپ‌ها، موبایل‌ها و تبلت‌ها را می‌توان به فرکانس ۵ گیگاهرتز وصل کرد و از سرعت بیشتر بهره‌مند شد.

به بخش Wi-Fi Settings یا همان تنظیمات وای فای دیوایس‌های خود رفته و ببینید به کدام فرکانس متصل شده‌اید. اگر روتر شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند، شاید بهتر باشد به فکر تعویض آن باشید.

فرم‌ور روتر وای فای خود را آپدیت کنید

سال‌ها از تاریخ خرید روتر وای فای گذشته و شما هنوز یک بار هم نرم افزار آن را آپدیت نکرده‌اید. بروز نبودن روتر می‌تواند به طور چشمگیر روی سرعت اینترنت تأثیر منفی بگذارد. تعداد کمی از روترها به طور اتوماتیک آپدیت می‌شوند، اگر روتر شما از این نوع است که هیچ، اما اگر از روترهای معمول استفاده می‌کنید با استفاده از اپ موبایل (اگر دارد) و یا کنترل پنل روتر فرم ور را آپدیت کنید. این پروسه برای روترهای قدیمی‌تر دردسر بیشتری دارد بنابراین بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

تقویت سیگنال وای فای مودم

از کانال‌های خلوت‌تر استفاده کنید

روترها معمولاً دارای چندین کانال هستند که از آن‌ها برای مخابره سیگنال‌های وای فای استفاده می‌کنند. کانال را با فرکانس اشتباه نگیرید؛ کانال‌ها درون فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز قرار گرفته‌اند. بسیاری از رورترها به طور پیش‌فرض از یک کانالِ به خصوص برای هر فرکانس استفاده می‌کنند. برخی اوقات ترافیک در یک کانال بسیار بالاست که می‌تواند روی سرعت وای فای تأثیر منفی بگذارد.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل روتر و یا از طریق کنترل پنل، کانال را تغییر دهید و ببینید تأثیری روی سرعت می‌گذارد یا نه. برای انجام این کار می‌توانید از دفترچه راهنمای روتر کمک بگیرید.

آمار دیوایس‌های متصل به وای فای را داشته باشید

روتر وای فای شما ممکن است به دیوایس‌های مختلف متصل شده باشد و استفاده همزمان آن‌ها از اینترنت می‌تواند روی سرعت تأثیر منفی بگذارد. اگر پسورد قدرتمندی روی شبکه وای فای خود نگذاشته باشید، احتمال هک شدن شبکه و استفاده رایگان از اینترنت شما توسط افرادی که در شعاع سیگنال‌های آن قرار دارند وجود دارد. اگر فکر می‌کنید وای فای شما پسورد قدرتمندی ندارد، بهتر است هر چه زودتر با استفاده از کامپیوتر یا اپ موبایل به تنظیمات روتر رفته و پسورد را تغییر دهید.

استفاده اعضای خانواده و وصل شدن تعداد بیشماری دیوایس به روتر نیز می‌توانند سرعت وای فای را پایین بیاورد. اگر چندین نفر از اعضای خانواده به طور همزمان در حال استفاده سنگین (مثلا تماشای ویدیو از یوتیوب یا نتفلیکس) هستند، سرعت اینترنت می‌تواند به طور محسوسی کاهش پیدا کند. از طریق اپ موبایل یا کنترل پنل به تنظیمات روتر رفته و دیوایس‌هایی که نمی‌خواهید به اینترنت وصل باشند را حذف کنید.

روتر را آپگرید کنید یا به فکر تقویت کننده باشید

خرید روتر جدید باید جزو آخرین گزینه‌های شما باشد، چون روترهای جدید گران هستند و راه اندازی آن‌ها نیز بسته به تعداد دیوایس‌ها زمان بر خواهد بود. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ اگر روتر شما فقط از استانداردهای منسوخ شده ۸۰۲.۱۱n یا ۸۰۲.۱۱g پشتیبانی می‌کند، بهتر است به فکر خرید روتر ۸۰۲.۱۱ac (وای فای ۵) یا اگر توان مالی دارید وای فای ۶ باشید.

اگر خانه شما بزرگ است و روتر هم چندان قدیمی نیست، می‌توانید به فکر اضافه کردن چند تقویت کننده سیگنال وای فای باشید. تقویت کننده‌های وای فای معمولاً مقرون بصرفه بوده و اندازه کوچکی دارند و با تقویت سیگنال تمام خانه را تحت پوشش قرار می‌دهند. باید آن‌ها را نسبتاً نزدیک به روتر وصل کنید تا سیگنال قوی دریافت کنند و آن را به نقاط کور منزل برسانند.

راه حل جایگزین، استفاده از مش روتر است. مش روترها معمولاً برخلاف روترها از دو یا سه قسمت تشکیل شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را در قسمت‌های مختلف منزل قرار دهید. مش روترها به خاطر چند قسمتی بودن، نسبت به روترها سیگنال قوی و پرسرعت را در فضای وسیع تری ارائه می‌کنند.

مقاله های مرتبط با  :

شرکت اوریکو در هر هفته محصولات جدیدی را طراحی می کند و بعد از بررسی های صورت گرفته در بخش های مختلف کارخانه ( انجام دادن آزمایش های مور نیاز بر روی محصولات ) محصول جدید را با استاندارد های بین المللی کسب شده CE , FCC , RoHs و با کیفیتی بالا جهت عرضه در بازار های جهانی به واحد فروش ارسال می نماید .

نماینده ی انحصاری محصولات شرکت اوریکو با گارانتی چهارفصل در ایران عرضه می کنند.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *