تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

Post Main

قبل از اینکه بدانید تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟ باید بدانید : انتقال دادن اطلاعات در عین سادگی می‌تواند کاری طاقت فرسا باشد مخصوصا اگر قصد انتقال اطلاعات از دو هارد اینترنال داشته باشید. اگر این دو هارد در یک کامپیوتر باشد این انتقال می‌تواند با روشن کردن کامپیوتر صورت بگیرد. اما اگر هاردهایتان در کامپیوتر مجزا باشد باید از هارد سومی برای این انتقال استفاده کنید.

با یک محاسبه ساده زمانی متوجه می‌شوید که این کار زمان زیادی را از شما می‌گیرد. اول باید از یک هارد بر روی هارد واسطه اطلاعات را بریزید سپس دوباره از هارد واسطه به خارد مد نظر انتقال دهید.

برای حل این مساله راه‌حلتان تهیه تکثیر دهنده است. این محصولان برای انتقال اطلاعات بین دو هارد طراحی شده‌اند. یکی از برندهایی که در این زمینه فعالیت دارد اوریکو است. تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3 است. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم.

طراحی تکثیر کننده SSD و هارد

تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

طراحی این مدل بسیار ساده است دو سینی برای قرار دادن هارد برای این مدل تعبیه شده که هر کدام از این سینی‌ها از ۱۰ ترابایت پشتیبانی می‌کنند. با این تفاسیر این تکثیر کننده در مجموع ار ۲۰ ترابایت پشتیبانی می‌کند. رنگ این مدل مشکی است.

بر روی یکی از سینی‌های این تکثیرکننده Target و بر دیگریSource نوشته شده است. هاردی که در قسمت منبع قرار می‌گیرد هاردی است که اطلاعاتمان بر روی آن قرار دارد و هاردی که بر روی سینی هدف قرار می‌گیرد هاردی است که تمایل داریم اطلاعات بر روی آن ریخته شود. ۴ چراغ LED که زیر آن‌ها اعداد ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصد نقش بسته برای این مدل طراحی شده است.

این چراغ‌ها نشانگر میزان انتقال اطلاعات است. این ویژگی برای زمانی که به صورت آفلاین از این دستگاه استفاده می‌کنید کارایی بسیاری دارد. طراحی تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3به صورتی بوده که فضای زیادی را اشغال نکند و شما قادرید این کالا را در کیفتان قرار دهید و آن را جابه‌جا کنید.

امکانات تکثیر کننده SSD و هارد

SSD و هارد
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3 قابلیت کپی به صورت آفلاین را به شما می‌دهد. این ویژگی به این معناست که نیازی به اتصال این دستگاه به کامپیوتر ندارید. با یک کلید می‌توانید از هاردتان بر روی هارد دیگر Backup بگیرید.

برای افرادی که اطلاعات ارزشمندی در هاردشان دارند و به دنبال راهی سری و با امنیت برای انتقال اطلاعاتشان هستند این دستگاه کارایی بسیاری دارد. اوریکو برای این مدل از عملکرد خواب هوشمند استفاده کرده است. این ویژگی سبب شده تا علاوه بر بالارفتن طول عمر این دستگاه و هارتان، ر مصرف برق هم صرفه‌جویی شود.

تکثر کننده SSD و هارد
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

هارد چیست؟

CPU از سه واحد اساسی تشکیل می شود: واحد حافظه ، واحد کنترل و واحد حساب و منطق (ALU). هر سه واحد برای عملکرد رایانه ها ضروری هستند. در این مقاله در مورد درایوهای هارد دیسک و نقشی که آنها در شکل گیری بخش لاینفک واحد حافظه ایفا می کنند صحبت می کنیم.

هاررد دیسک به طور خلاصه دبه زبان انگلیسی HDD اصلی ترین و بزرگترین دستگاه ذخیره سازی رایانه است که شامل مدار الکترونیکی و حرکت قطعات برای ذخیره داده ها با استفاده از قطب های مغناطیسی است. داده هایی که بر روی درایو های هارد دیسک ذخیره میشوند دائمی است و حتی اگر کامپیوتر خاموش شود باز هم در جای خود باقی است.

شرکت های ذخیره سازی داده های آمریکایی Seagate Technologies و Western Digital ، Hitachi و Toshiba تولید کنندگان پیشرو درایوهای دیسک سخت هستند.

پس از معرفی آن در سال ۱۹۵۶ ، ساختار داخلی HDD تغییر چندانی نکرده است ، به جز اینکه ابعاد ان تغییر یافته است. هارد دیسک این اساساً شامل پلاترهای دیسک سخت (مواد مغناطیسی به شکل دیسک) در داخل محفظه بسته شده هوا است.

تکثیر کننده SSD و هارد
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

از داخل ، یک طرف محفظه ، برد کنترل الکترونیکی است که کنترلر دیسک نام دارد. همچنین موتوری وجود دارد که پلاتترها را در ۳۶۰۰ یا ۷۲۰۰ دور در دقیقه در زیر صفحه می چرخاند.

معماری اتصال

این هارد دیسک ها با استفاده از کابل برق و ATA ، SATA یا SCSI از طریق درگاه های انتهای عقب به مادربرد وصل می شوند. کابل دقیق b استفاده می شود به نوع HDD بستگی دارد و معمولاً همراه با HDD است.

حافظه ssd (اس اس دی) چیست؟

سوال: هارد اس اس دی چیست
جواب: درایو حالت جامد (SSD)یا حافظه اس اس دی نسل جدیدی از دستگاههای ذخیره سازی است که در رایانه ها استفاده می شود. SSD ها دیسک های سخت مکانیکی سنتی را با استفاده از حافظه مبتنی بر فلش جایگزین می کنند ، که به طور قابل توجهی سریعتر است.

فناوری های ذخیره سازی دیسک سخت قدیمی کندتر عمل می کنند ، که اغلب باعث می شود رایانه شما کندتر از آنچه لازم است باشد. SSD ها به دلیل کم بودن زمان خواندن و ورودی های سریع ، کامپیوترها را بطور قابل توجهی سرعت می بخشند.

SSD ، کوتاه شده عبارت Solid State Drive ، یک وسیله ذخیره سازی است که از مجموعه های مدار مجتمع به عنوان حافظه برای ذخیره داده ها استفاده می کند. این دستگاه از یک واحد کنترل ، یک واحد ذخیره سازی (تراشه NAND Flash یا DRAM) ، یک حافظه نهان اختیاری (یا بافر) و یک رابط تشکیل شده است.

تراشه کنترل اصلی اس اس دی چیست؟

هر هارد اس اس دیدارای یک واحد کنترلی است (که اصطلاحاً آن را کنترلر اصلی نیز می نامند) که جزء اصلی آن یک تراشه کنترل اصلی است.
این کنترلر دارای دو عملکرد زیر است:

  • اتصال محل ذخیره سازی به interface (درگاه) ، تا داده ها به رایانه منتقل شوند.
  • مسئول تکمیل دستورالعملهای مختلف در SSD. به عنوان مثال: خواندن و نوشتن داده ها ، تسطیح فرسودگی(WL) ، مدیریت بلوک بد ، بررسی و تصحیح خطا (ECC) ، بازیافت حافظه (GC) و غیره.

در یک کلام ، کیفیت تراشه اصلی کنترل مستقیماً عمر SSD را تعیین می کند.

Solid State Drive یا هارد SSD چیست ؟

هاردSSD یا حافظه‌ی حالت جامد (Solid State Drive) همانطور که در بالا اشاره کردیم، نسل جدید از هارد است که برای ذخیره سازی اطلاعات از آن استفاده می شودو چند سالیست که به بازار عرضه شده است.

تکثیر کننده SSD
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

ساختار پیاده سازی شده هارد های SSD به این صورت است که هیچ بخش متحرک و یا حتی دیسک چرخان را شامل نمی‌شوند و در واقع همین مورد  تفاوت اصلی آن‌ها با سایر هارد های ذخیره کننده‌ی اطلاعات به حساب می‌‌آید. این قطعه ها، مدار های مجتمعی هستند که مثل انواع مختلف مموری، اطلاعات را به سرعت بسیار زیاد می‌خوانند و بدون هیچ گونه استفاده‌ای از نیرو هایی چون برق، آن اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند.

مزیت هارد SSD چیست ؟

حافظه های SSD مزیت های بسیاری دارند که همین عامل باعث شده تا طرفدارای بسیاری در این روزها داشته باشند. در زیر به چند مورد از مهمترین مزیت های آن خواهیم پرداخت:

  1. سرعت بالا: حافظه های SSD به نسبت هارد های HDD از سرعت بسیار زیادی برخوردارند.
  2. مقاوت در برابر ضربات: از آنجا که در ساهتار پیاده سازی شده این نوع از هارد ها، دیسک چرخان و متحرک وجود ندارد، مقاومتشان در برابر ضربات بسیار بالا بوده و صاحبان آنها دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات مهم خود بر اثر اصابت نخواهند بود.
  3.  دیلی های بسیار کم و عملکرد کاملا بی صدا در مقایسه با سایر انواع رایج در بازار مصرف ذخیره کننده ها برخوردار هستند.

تفاوت هارد ssd با hdd چیست ؟

در راستای بررسی فرق هارد ssd با hdd بایستی گفت دیسک‌های سخت سنتی (HDD) از صفحات چرخانی برخوردار هستند که اطلاعات را روی آن ها ذخیره می‌ کنند. بنابراین هر تایمی که رایانه قصد کند به اطلاعاتی دسترسی پیدا کند، یک سر سوزنی به مکان استقرار اطلاعات رفته، آن را خوانده و نهایتا اطلاعات مربوطه را در اختیار رایانه می‌گذارد.در امتداد مقاله به بررسی بیشتر تفاوت ssd با hdd خواهیم پرداخت.

SSD و هارد چیست؟
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

در راستای تفاوت ssd و hdd بایستی گفت هم چنین نوشتن داده ها نیز روی دیسک های سخت سنتی از روندی بسیار مشابه هاردSSD برخوردار است. در دیسک های سخت جامد هیچ حرکت و یا حتی هیچ چرخشی در کار نیست، این در حالی است که داده ها در بلوک های ویژه ای ذخیره می گردند و هر تایمی که رایانه به اطلاعات ویژه ای احتیاج داشته باشد، هارد SSD به سرعت این توانایی را دارد که آن داده ها را یافته و در اختیار قرار دهد. در واقع، کارایی زیاد هارد SSD به سبب همین مسیر مستقیم و بدون واسطه‌ ای که در دسترسی به داده ها دارد، است. این امر به نوبه ی خود یکی از اصلی‌ترین مزایای هارد SSD در مقایسه با هارد دیسک سنتی به حساب می‌آید.

به هنگام مقایسه و بررسی فرق ssd و hdd بایستی گفت یک هارد SSD نو این قابلیت را دارد تا به روش‌های مختلف سرعت کامپیوتر شما را بالا ببرد. از جمله ی این راه ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کم کردن تایم بوت یعنی بالا آمدن رایانه به طور قابل توجه، اجرا و هم چنین بارگذاری انواع مختلف نرم افزارها به شکل فوری از جمله تفاوت hdd و ssd می باشد
  • خیره کردن و یا باز کردن انواع اسناد و فایل ‌های مختلف بدون هیچ گونه هدر رفت زمان یکی از مهمترین فرق hdd و ssd می باشد.
  • سرعت زیاد در کپی کردن انواع مختلف فایل را می توان در بررسی تفاوت hdd با ssd بعنوان یک فاکتور مهم شمرد

حال که فرق ssd با hdd را بررسی کردیم در امتداد مقاله به بررسی نقاط ضعف هارد SSD می پردازیم.

نقاط ضعف هارد SSD چیست ؟

در عین حال که هارد SSD مزیت هایی دارد، نقاط ضعفی هم دارد که باید به آنها اشاره شود. در زیر سه مورد از نقاط ضعف این هارد های پر طرفدار آورده شده است:

تکثر کننده SSD و هارد
  1. بازیابی نکردن اطلاعات: یکی از اصلی ترین نقطه ضعف‌های‌ هارد SSD، نداشتن قابلیت بازیابی اطلاعات به حساب می‌آید. هنگامی که دیسک HDD از کار می‌افتد، کارشناسان غالبا قادر هستند دست کم تا حدودی داده ها را بازیابی کنند که البته این امر خود نیز وابسته به عواملی که موجب خرابی شده اند و هم چنین شرایط فیزیکی دیسک ها است که این قابلیت در هاردSSD وجود ندارد.
  2. میزان دفعات نوشتن: نقطه ضعف بعدی هارد SSD، عمر مفید آن‌ها است که با توجه به Write Cycle تعداد دفعات نوشتن در مقایسه با دیسک‌های HDD به نسبت از عمر کم تری بهره می‌برد.
  3. ظرفیت: هم اکنون هارد SSD با در نظر گرفتن ظرفیت، قابلیت رقابت با دیسک  HDD را ندارد اما قطعا این قبیل محدودیت‌ها موقتی هستند و در آینده ای نه چندان دور مرتفع خواهند شد.

مختصری درباره هارد های SAS و تفاوت آن با هارد SSD چیست ؟

هارد SAS در واقع، ورژن توسعه یافته‌ی هارد SATA به حساب می‌آید. SAS مخفف Serial Attached SCSI است. سرعت انتقال در این قبیل هارد‌ ها حدودا ۷۶۸ مگابایت است که در مقایسه با هارد دیسک های SATA بسیار سریع تر است. چرخش صفحه های هارد SAS در هر دقیقه از فاکتور های اصلی تعیین کننده‌ی سرعت آن محسوب می شود.

انتقال دادن اطلاعات در عین سادگی می‌تواند کاری طاقت فرسا باشد مخصوصا اگر قصد انتقال اطلاعات از دو هارد اینترنال داشته باشید. اگر این دو هارد در یک کامپیوتر باشد این انتقال می‌تواند با روشن کردن کامپیوتر صورت بگیرد. اما اگر هاردهایتان در کامپیوتر مجزا باشد باید از هارد سومی برای این انتقال استفاده کنید. با یک محاسبه ساده زمانی متوجه می‌شوید که این کار زمان زیادی را از شما می‌گیرد.

اول باید از یک هارد بر روی هارد واسطه اطلاعات را بریزید سپس دوباره از هارد واسطه به خارد مد نظر انتقال دهید. برای حل این مساله راه‌حلتان تهیه تکثیر دهنده است. این محصولان برای انتقال اطلاعات بین دو هارد طراحی شده‌اند. یکی از برندهایی که در این زمینه فعالیت دارد اوریکو است. تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3 است. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم.

طراحی

طراحی این مدل بسیار ساده است دو سینی برای قرار دادن هارد برای این مدل تعبیه شده که هر کدام از این سینی‌ها از ۱۰ ترابایت پشتیبانی می‌کنند. با این تفاسیر این تکثیر کننده در مجموع ار ۲۰ ترابایت پشتیبانی می‌کند. رنگ این مدل مشکی است.

بر روی یکی از سینی‌های این تکثیرکننده Target و بر دیگریSource نوشته شده است. هاردی که در قسمت منبع قرار می‌گیرد هاردی است که اطلاعاتمان بر روی آن قرار دارد و هاردی که بر روی سینی هدف قرار می‌گیرد هاردی است که تمایل داریم اطلاعات بر روی آن ریخته شود.

۴ چراغ LED که زیر آن‌ها اعداد ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصد نقش بسته برای این مدل طراحی شده است. این چراغ‌ها نشانگر میزان انتقال اطلاعات است. این ویژگی برای زمانی که به صورت آفلاین از این دستگاه استفاده می‌کنید کارایی بسیاری دارد. طراحی تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3به صورتی بوده که فضای زیادی را اشغال نکند و شما قادرید این کالا را در کیفتان قرار دهید و آن را جابه‌جا کنید.

امکانات

SSD و هارد
تکثیر کننده SSD و هارد چیست؟

تکثیر کننده SSD و هارد اوریکو مدل ۶۵۲۸US3 قابلیت کپی به صورت آفلاین را به شما می‌دهد. این ویژگی به این معناست که نیازی به اتصال این دستگاه به کامپیوتر ندارید. با یک کلید می‌توانید از هاردتان بر روی هارد دیگر Backup بگیرید.

برای افرادی که اطلاعات ارزشمندی در هاردشان دارند و به دنبال راهی سری و با امنیت برای انتقال اطلاعاتشان هستند این دستگاه کارایی بسیاری دارد. اوریکو برای این مدل از عملکرد خواب هوشمند استفاده کرده است. این ویژگی سبب شده تا علاوه بر بالارفتن طول عمر این دستگاه و هارتان، ر مصرف برق هم صرفه‌جویی شود.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *