بحران کمبود CPU و GPU

Post Main

مدیر عامل اینتل معتقد است که کمبود CPU و GPU تا سال 2023 ادامه خواهد داشت!مدیر عامل اینتل، اظهار داشت که بحران کمبود CPU های مخصوص ...

مدیر عامل اینتل معتقد است که کمبود CPU و GPU تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت!

مدیر عامل اینتل، اظهار داشت که بحران کمبود CPU های مخصوص گیمینگ و  GPU  می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد.  در حالی که او قبلاً در مورد این مسئله هشدار داده بود.

پت گلسینگر معتقد است در حالی که کمبود نیمه رسانا، صنعت قطعات الکترونیک و سخت افزار را درگیر کرده است نیاز به گذر زمان دارد تا این کمبودها جبران شود. به نظر وی “تعادل بین عرضه و تقاضا تا سال ۲۰۲۳” ممکن است وجود داشته باشد. او همچنان نسبت به افزایش فروش رایانه‌های شخصی خوشبین است، اما معتقد است که این روند در آینده ادامه خواهد داشت.

خانم لیزا سو، رئیس و مدیرعامل AMD، نیز با این نظر موافق است و معتقد است که این کمبودها امسال برطرف نمی‌شود. همچنین وی اعتقاد دارد که امسال شرایط بهتر خواهد شد. گرچه او هشدار می‌دهد که امکان دارد اوضاع به آرامی بهبود یابد، ولیکن ما نباید به جبران فوری کمبودها امیدوار باشیم.

صرفنظر از این امر، هیچ یک از این پیش‌بینی ها قطعی نیستند؛ زیرا بر اساس حدس و گمان هستند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که کمبود این نیمه هادی‌ها در واقع چقدر طول می‌کشد.

کمبود CPU و GPU

علت کمبود CPU چیست؟

بارزترین علت بحران کمبود CPU  و GPU، شیوع بیماری کرونا است؛ کمبود این تراشه‌های با فراگیری کویید ۱۹ آغاز شده است. عوامل عمده‌ای از این بیماری ناشی می‌شود. عواملی مانند بسته شدن سایت‌های تولید به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با همه‌گیری کرونا، منجر به افزایش دورکاری شده است. این امر سبب کاهش میزان تولید این کالاها شده است. از طرفی دیگر به دلیل دورکاری بسیاری از کارمندان و کارکنان ادارات و سایر موسسات و همینطور بسته شدن مدارس، سبب افزایش میزان تقاضای این محصولات شده است.

کاهش نیروی کار سبب شده است کارخانجاتی همانند TSMC ، بزرگترین کمپانی ریخته‌گری نیمه هادی در جهان که مواد مورد نیاز غول‌های فناوری جهانی مانند: AMD، اپل، Nvidia و غیره را تامین می‌کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چین اخیراً استخراج ارزهای دیجیتال را به شدت سرکوب کرده است، که این امر می‌تواند سبب دسترسی بیشتر به GPU شود، اما به طور کلی نمی‌تواند کمبودهای این نیمه هادی را جبران نماید.

منع استخراج ارزهای دیجیتال به منظور جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف حامل‌های انرژی است، اما تعلیق مستقیم تامین کنندگان انرژی در کارخانه‌های تولیدی در دراز مدت به طور کامل به تولید CPU و GPU آسیب می رساند.

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *